Schoolgids 2025-2026
Beste leerling, ouder en verzorger,
Met plezier presenteer ik u de schoolgids van De Havo Rotterdam voor het schooljaar 2025 – 2026. In deze gids vindt u alle belangrijke informatie over onze afdeling. U leest over onze missie en visie en over praktische zaken zoals onderwijs, begeleiding, schoolafspraken en veiligheid.
De Havo Rotterdam richt zich op leerlingen die de stap maken van mavo naar havo en op leerlingen die instromen vanuit 3 havo van het Rotterdam Designcollege. Die overstap zien wij niet als een drempel maar als een stevige springplank. Wij geloven dat leerlingen het meest tot hun recht komen in een omgeving waar persoonlijke coaching en ontwikkelingsgericht werken centraal staan. Onze coaches en onderwijsteams kennen iedere leerling en begeleiden hen intensief zodat iedereen zich kan ontwikkelen tot zijn of haar volle potentieel.
Wij bieden een leeromgeving waarin hoge verwachtingen en persoonlijke aandacht hand in hand gaan. Leerlingen werken bij ons niet alleen aan hun diploma maar ook aan vaardigheden en eigenschappen die hen voorbereiden op vervolgonderwijs en op hun rol als actieve en verantwoordelijke burger in de samenleving. Daarbij staat eigenaarschap centraal. Wij stimuleren leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun leerproces en toekomst.
Met deze schoolgids willen wij helder maken wat u van ons mag verwachten en wat wij van onze leerlingen verwachten. Samen zorgen we ervoor dat iedere leerling zich gezien, gehoord en uitgedaagd voelt.
Namens het hele team van De Havo Rotterdam wens ik u een leerzaam en inspirerend schooljaar toe.
Francis Tettelaar
Teamleider De Havo Rotterdam
Inhoudsopgave2.1 Praktijk- en betekenisvol gericht
Internationale Schakelklassen (ISK)
Organogram Rotterdam Designcollege
Contactgegevens Rotterdam Design College
3.2 Examen en doorstroomresultaten
3.9 Buitenschoolse activiteiten
3.12 Leerlingvolgsysteem – Magister-Leerbespreking.nl- Magister Learn
4.3 Coördinator LOB (Loopbaanoriëntatie en – begeleiding)
4.5 Schoolondersteuningsteam (SOT)
4.6 Samenwerkingsverband Koers VO
6.3 Gedrag tijdens buiten-de-lesactiviteiten
7.2 Leerlingenraad & ouderraad
7.3 Stichting Meedoen Rotterdam
8.3 Verlies & gevonden voorwerpen
8.6 Ontruimings- en veiligheidsplan
De Havo Rotterdam is dé havo-bovenbouw voor leerlingen met een vmbo-tl diploma en voor leerlingen die doorstromen vanuit de onderbouw havo van het Rotterdam Designcollege. Wij willen onze leerlingen de kans geven om hun havodiploma te halen en zich te ontwikkelen tot zelfstandige en verantwoordelijke jongeren. Wij combineren hoge verwachtingen met persoonlijke aandacht. Met coaching, duidelijke afspraken en aandacht voor burgerschap helpen wij leerlingen om verantwoordelijkheid te nemen en goed voorbereid verder te gaan naar vervolgonderwijs en de samenleving.
Wij zien de overstap naar de havo niet als een hindernis maar als een springplank naar succes. De Havo Rotterdam is een school waar leerlingen zich veilig voelen, gehoord worden en vertrouwen krijgen in hun eigen kunnen.
Elke leerling heeft een coach die helpt bij persoonlijke groei, studievaardigheden en toekomstkeuzes. De coach is een vast aanspreekpunt voor leerling en ouder.
Daarnaast werken docenten en coaches samen in onderwijsteams. Deze teams nemen verantwoordelijkheid voor een groep leerlingen en zorgen voor samenhang in de begeleiding. Het vakmanschap van de docenten vormt hierbij de basis. Hun kennis en ervaring zorgen voor kwalitatief goed onderwijs en dagen leerlingen uit om het beste uit zichzelf te halen.
Met deze aanpak groeien leerlingen niet alleen naar hun diploma, maar ook naar een actieve en verantwoordelijke rol in de samenleving.
2.1 Een betekenisvolle bovenbouw havo
De Havo Rotterdam richt zich op leerlingen die na hun vmbo-tl diploma doorstromen naar 4 havo en op leerlingen die vanuit de onderbouw havo van het Rotterdam Designcollege instromen. De overstap naar de havo is voor veel leerlingen een grote stap. Wij zien die stap niet als een drempel maar als een springplank.
Ons onderwijs kenmerkt zich door hoge verwachtingen, maar combineert dit altijd met persoonlijke aandacht. Leerlingen krijgen intensieve begeleiding van een coach en werken twee jaar lang met hetzelfde onderwijsteam. Dat zorgt voor samenhang, structuur en een vertrouwde leeromgeving. Naast het behalen van een diploma staat ook de ontwikkeling van zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en burgerschap centraal.
De Havo Rotterdam verzorgt de volledige bovenbouw havo in leerjaar 4 en 5. Leerlingen kiezen één van de vier profielen:
- Cultuur en Maatschappij (CM)
- Economie en Maatschappij (EM)
- Natuur en Gezondheid (NG)
- Natuur en Techniek (NT)
Naast de profielvakken volgen leerlingen algemene vakken zoals Nederlands, Engels, een tweede moderne vreemde taal, wiskunde, geschiedenis, maatschappijleer, kunst en lichamelijke opvoeding. Het programma bereidt hen goed voor op vervolgstudies in het hbo of vwo.
Leerlingen hebben daarnaast de mogelijkheid om keuzevakken te volgen. Binnen De Havo Rotterdam zijn dat:
- Bewegen, Sport en Maatschappij (BSM)
- Natuur, Leven en Technologie (NLT)
- Elementair Spaans
Binnen De Havo Rotterdam is er veel aandacht voor loopbaanoriëntatie en-begeleiding (LOB), persoonlijke ontwikkeling en burgerschap. Leerlingen worden ondersteund bij het maken van keuzes die passen bij hun talenten, motivatie en toekomstperspectief.
Het schoolgebouw
De Havo Rotterdam is gevestigd in hetzelfde gebouw als het Rotterdam Designcollege en de Internationale Schakelklassen (ISK). Binnen dit gebouw hebben wij onze eigen lokalen op de tweede verdieping, waardoor er een herkenbare en vertrouwde plek is voor onze leerlingen. Zo profiteren we van de voorzieningen van een groter schoolgebouw en behouden we tegelijk een eigen leeromgeving die rust en overzicht geeft.
Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs
De Havo Rotterdam is onderdeel van Stichting SARO (Samen Ambitieus Rotterdams Onderwijs). De school valt onder het College van Bestuur, dat wordt gecontroleerd door de Raad van Toezicht.
Contactgegevens SARO
Bezoekadres: Linker Rottekade 292, 3034 CV Rotterdam
Postadres: Postbus 3081, 3003 AB Rotterdam
Telefoon: 010 – 436 6766
E-mail: info@wijzijnsaro.nl
Website: www.wijzijnsaro.nl
Wie is wie?
Coaches mevr. N. Obisp n.obispo@saro.org
mevr. T. Dobbelaar t.dobbelaar@saro.org
dhr. N. Voois n.voois@saro.org
Onderwijsteam 1 mevr. V. Wattimena v.wattimena@saro.org
mevr. I. Oudijk i.oudijk@saro.org
mevr. N. Obispo n.obispo@saro.org
mevr. T. Dobbelaar t.dobbelaar@saro.org
dhr. S. Manz s.manz@saro.org
drs. B. Klinkenberg b.klinkenberg@saro.org
dhr. R. van Stegeren r.vanstegeren@saro.org
Onderwijsteam 2 mevr. C. Dokter c.dokter@saro.org
drs. M. Davelaar m.davelaar@saro.org
drs. M. Jonkers m.jonkers@saro.org
dhr. E. Kunto e.kunto@saro.org
dhr. N. Voois n.voois@saro.org
dhr. R. Hulshof r.hulshof@saro.org
Examensecretariaat drs. M. Davelaar m.davelaar@saro.org
Decanaat mevr.N. Obispo n.obispo@saro.org
Anti-pestcoördinator dhr. N. Voois n.voois@saro.org
Directeur dhr. M. Meily m.meily@saro.org
Teamleider De Havo Rotterdam mevr. F. Tettelaar f.tettelaar@saro.org
Teamleider RDC onderbouw mevr. K. Baur r.baur@saro.org
Teamleider RDC bovenbouw mevr. H. Gibbs h.gibbs@saro.org
Locatiedirecteur ISK mevr. C. van Lent c.vanlent@saro.org
Teamleider ISK dhr. M. Heins m.heins@saro.org
Contactgegevens De Havo Rotterdam
E-mail: info@dehavorotterdam.nl
DHR telefoon: 010 – 477 1944
Adres: Beukelsdijk 145, 3022 DC Rotterdam
Bankrekening: NL54 ABNA 0552 2834 44 t.n.v. Rotterdam Designcollege
3.1 Leerwegen
De Havo Rotterdam verzorgt de bovenbouw havo, leerjaar 4 en 5. Onze afdeling is bedoeld voor:
Leerlingen met een vmbo-tl diploma die doorstromen naar 4 havo
Leerlingen die vanuit de onderbouw havo van het Rotterdam Designcollege instromen in 4 havo
Voor de instroom vanuit vmbo-tl geldt dat leerlingen minimaal een gemiddeld CE-cijfer van 6,8 moeten hebben óf hun diploma behaald moeten hebben met 7 CE-vakken. Met deze toelatingseisen zorgen we dat leerlingen een goede basis hebben om succesvol de overstap naar de havo te maken.
De Havo Rotterdam is in augustus 2023 gestart als havo-bovenbouwafdeling. In ons eerste examenjaar behaalde 87% van de leerlingen het havodiploma. Dit vormt een stevige basis waar we de komende jaren verder op willen bouwen.
Kwaliteitszorg
De Havo Rotterdam werkt met een stevig kwaliteitszorgbeleid. Wij analyseren structureel de leerresultaten en leerlinggegevens en vertalen deze naar verbeteracties. Binnen elk onderwijsteam zijn datacoaches actief die helpen bij het analyseren van gegevens en het ondersteunen van collega’s. Lesobservaties, teamgesprekken en expertgroepen zorgen ervoor dat we van en met elkaar blijven leren. Zo borgen we de kwaliteit van ons onderwijs en werken we stap voor stap aan verdere professionalisering en groei.
3.3 Verzuim
Aanwezigheid is de basis voor succes. Wie er is, leert meer, ontwikkelt zich beter en vergroot de kans om het diploma te halen. Elke dag op school telt.
Daarom hebben we duidelijke afspraken gemaakt:
- Ziekmelden gebeurt altijd telefonisch door een ouder of verzorger
- Telefoon: 010-4771944
- Afspraak onder schooltijd (bijvoorbeeld dokter of tandarts) moet vooraf worden doorgegeven aan de receptie
- Blessures voor gym worden gemeld bij LO-docent, deze bespreekt dit binnen het onderwijsteam. Leerlingen zijn altijd aanwezig bij de gymles.
Op tijd komen is een vaardigheid die we belangrijk vinden. Te laat zonder geldige reden betekent dat je diezelfde dag na de laatste les een uur inhaalt in lokaal 0.06. Deze maatregel geldt altijd. Kom je ook daar niet opdagen, dan volgt de volgende ochtend een gesprek samen met je ouder of verzorger.
Coaches hebben een belangrijke rol bij aanwezigheid. Zij nemen bij afwezigheid direct contact op met leerling en ouders en maken afspraken om weer goed aan te sluiten. Bij leerlingen die vaker afwezig zijn wordt een individueel plan gemaakt. Dat plan wordt besproken in het onderwijsteam en er is regelmatig contact met thuis. Waar nodig schakelen we samen extra hulp in.
Zo maken we aanwezigheid tot de norm en zorgen we dat iedere leerling de beste kans krijgt om te leren en te groeien.
Lessentabel havo klas 4
Hieronder vind je alle vakken die in 4 havo gegeven worden met hun corresponderende lesuren. Welke vakken je volgt hangt af van het profiel dat je gekozen hebt. De afkortingen komen overeen met de afkortingen in Magister.
Afkorting |
Vak |
Lessen per week |
netl |
Nederlandse taal en literatuur |
3 |
entl |
Engelse taal en literatuur |
2 |
sptl |
Spaanse taal en literatuur |
2 |
dutl |
Duitse taal en literatuur |
2 |
fatl |
Franse taal en literatuur |
2 |
wisA |
Wiskunde A |
3 |
wisB |
Wiskunde B |
3 |
R3F |
Rekenen 3F |
1 |
lo |
Lichamelijke opvoeding |
2 |
econ |
Economie |
2 |
ges |
Geschiedenis |
2 |
maat |
Maatschappijleer |
1 |
maw |
Maatschappijwetenschappen |
2 |
ckv |
Cultureel Kunstzinnige vorming |
1 |
nat |
Natuurkunde |
3 |
schk |
Scheikunde |
3 |
biol |
Biologie |
2 |
nlt |
Natuur, leven & Technologie |
1 |
s_e |
Spaans Elementair |
2 |
bsm |
Bewegen, Sport en Maatschappij |
1 |
te, txvg, hndv |
Tekenen, Textiele vormgeving, Handvaardigheid |
2 |
Hieronder vind je alle vakken die in 5 havo gegeven worden met hun corresponderende lesuren. Welke vakken je volgt hangt af van het profiel dat je gekozen hebt. De afkortingen komen overeen met de afkortingen in Magister.
Afkorting |
Vak |
Lessen per week |
netl |
Nederlandse taal en literatuur |
3 |
entl |
Engelse taal en literatuur |
2 |
sptl |
Spaanse taal en literatuur |
2 |
dutl |
Duitse taal en literatuur |
2 |
fatl |
Franse taal en literatuur * |
2 |
wisA |
Wiskunde A |
3 |
wisB |
Wiskunde B |
3 |
lo |
Lichamelijke opvoeding |
1 (eerste twee periodes) |
econ |
Economie |
2 |
ges |
Geschiedenis |
2 |
maw |
Maatschappijwetenschappen |
2 |
nat |
Natuurkunde |
2 |
schk |
Scheikunde |
3 |
biol |
Biologie |
2 |
nlt |
Natuur, leven & Technologie |
1 |
s-e |
Spaans Elementair |
2 |
bsm |
Bewegen, Sport en Maatschappij |
2 |
te, txvg, hndv |
Tekenen, Textiele vormgeving, Handvaardigheid |
2 |
3.5 Lesuitval
De Havo Rotterdam voldoet ruimschoots aan de urennorm van het ministerie. Toch proberen we lesuitval zoveel mogelijk te voorkomen. Als een docent afwezig is, krijgt de leerling waar mogelijk les van een andere docent.
3.6 Lestijden
Lesuur 1 |
08:30 – 09:50 |
Pauze |
09:50 - 10:05 |
Lesuur 2 |
10:05 - 11:25 |
Lesuur 3 |
11:25 - 12:45 |
Pauze |
12:45 – 13:15 |
Lesuur 4 |
13:15 – 14:35 |
Lesuur 5 |
14:35 – 15:55 |
Coachmoment |
15:55 – 16:55 |
3.7 Pauzes
Leerlingen kunnen pauze houden in de aula of op het binnenplein. De leerlingen mogen het terrein verlaten, maar niet pauzeren in portieken of gemeenschappelijke buitenruimtes van de omliggende woningen. In overleg met omwonende is besloten dat het niet is toegestaan om in de pauze van 12.45 uur – 13.15 uur naar ‘Sams Chickenhouse’ of de ‘Mini Supermarkt’ te gaan. De grote groep leerlingen bij de entree van beide winkels zorgt voor te veel overlast, maar het sportveld op de hoek van de Beukelsdijk en de Diergaardetunnel blijft uiteraard wel toegankelijk.
3.8 Loopbaan oriëntatie en -begeleiding (LOB)
Op De Havo Rotterdam besteden we veel aandacht aan loopbaanoriëntatie en-begeleiding (LOB). LOB helpt leerlingen ontdekken wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen. Zo leren zij bewuste keuzes te maken voor hun vervolgopleiding en toekomst.
Activiteiten binnen LOB
Tijdens de bovenbouw nemen leerlingen deel aan verschillende activiteiten zoals:
- Studiekeuzebeurs (ouders mogen mee)
- Proefstuderen bij hogescholen of universiteiten
- Studiekeuzecheck
- Bliksemstage
- Gastlessen en workshops van professionals
- Loopbaangesprekken met coach en decaan
Stage als onderdeel van LOB
Stage is bij ons een belangrijk onderdeel van LOB. De bliksemstage geeft leerlingen de kans om kort en intensief kennis te maken met een beroep en de praktijk. Zo ervaren zij hoe het is om in een echte werkomgeving te functioneren. Tijdens de stage ontwikkelen zij vaardigheden zoals samenwerken, communiceren en omgaan met verschillende werkculturen. Deze ervaring helpt leerlingen om beter zicht te krijgen op hun talenten en mogelijkheden en motiveert hen zich goed voor te bereiden op de toekomst.
3.9 Buitenschoolse activiteiten
Leren gebeurt niet alleen in de klas. Op De Havo Rotterdam organiseren we ieder jaar verschillende buitenschoolse activiteiten die bijdragen aan groepsvorming, culturele ontwikkeling en het verbreden van de blik op de samenleving.
In leerjaar 4 starten we het schooljaar met een kennismakingskamp waarin sport, spel en samenwerking centraal staan. Rond de feestdagen is er een gezamenlijke kerstviering. Voor het vak CKV ondernemen leerlingen culturele uitstapjes, zoals een bezoek aan de Kunsthal of het Internationaal Filmfestival Rotterdam. Ook maken leerlingen kennis met maatschappelijke thema’s, bijvoorbeeld door een bezoek aan de rechtbank.
Afhankelijk van het profiel worden daarnaast excursies naar musea en instellingen georganiseerd die aansluiten bij de gekozen vakken.
Dit zijn voorbeelden van activiteiten die wij de afgelopen jaren hebben georganiseerd. Het aanbod kan per schooljaar en per profiel verschillen.
Met deze activiteiten willen we leerlingen inspireren, hun horizon verbreden en samen zorgen voor waardevolle ervaringen naast het reguliere lesprogramma
3.10 Boeken en benodigdheden
De overheid betaalt de schoolboeken en het lesmateriaal dat leerlingen nodig hebben. Dit gaat om leer- en werkboeken, digitale licenties, lesmateriaal voor keuzevakken en aangepaste boeken voor leerlingen met een leesbeperking. Voor leerlingen die korter dan zes jaar in Nederland zijn stelt DHR een woordenboek in de eigen moedertaal beschikbaar.
Niet alle materialen vallen onder de regeling van de overheid. Zaken zoals agenda’s, sportkleding, schriften en schrijfmateriaal moeten leerlingen zelf aanschaffen. Bij de start van het schooljaar is het belangrijk dat de volgende spullen aanwezig zijn:
- Schriften (A4 lijntjes en A4 ruitjes 1x1 cm)
- Kaftpapier of boekenhoesjes
- Etui met balpennen, markeerstiften, HB-potlood, geodriehoek, gum, puntenslijper en passer
- Lidmaatschap van de bibliotheek (gratis voor iedereen onder de 18 jaar)
- Minimaal 5 snelhechters (A4)
- Gymspullen: trainingsbroek of sportbroek, sport-T-shirt en zaalschoenen zonder strepen
- Grafische rekenmachine van het type Numworks (verplicht voor leerlingen met wiskunde A of B in het pakket, zelf aan te schaffen)
Daarnaast zijn er voor de leerlingen van De Havo Rotterdam kluisjes beschikbaar. Meer informatie hierover volgt aan het begin van het schooljaar. Voor digitaal werken worden laptops in de klaslokalen aangeboden. Deze staan in laptopkarren, zijn bedoeld om op school te gebruiken en mogen niet mee naar huis.
3.11 Schoolvakanties
van |
tot en met |
betreft |
Donderdag 17 juli 2025 |
Dinsdag 2 september 2025 |
Zomervakantie 2025 |
Dinsdag 23 september |
Dinsdag 23 september |
Lesvrij |
Donderdag 2 oktober |
Donderdag 2 oktober |
Lesvrij |
Maandag 20 oktober 2025 |
Vrijdag 24 oktober 2025 |
Herfstvakantie |
Vrijdag 19 december 2025 |
Maandag 5 januari 2026 |
Kerstvakantie |
Maandag 16 februari 2026 |
Vrijdag 20 februari 2026 |
Voorjaarsvakantie |
Maandag 6 april 2026 |
Maandag 6 april |
2e Paasdag |
Maandag 20 april 2026 |
Vrijdag 1 mei 2026 |
Meivakantie |
Dinsdag 5 mei 2026 |
Dinsdag 5 mei 2026 |
Bevrijdingsdag |
Donderdag 14 mei 2026 |
Vrijdag 15 mei 2026 |
Hemelvaartsvakantie |
Maandag 25 mei 2026 |
Maandag 25 mei 2026 |
2e Pinksterdag |
Donderdag 16 juli 2026 |
Maandag 31 augustus |
Zomervakantie 2026 |
Verlof voor religieuze (feest)dagen wordt alleen toegekend als het verlof is aangevraagd.
3.12 Leerlingvolgsysteem Magister
Het RDC gebruikt Magister als leerlingvolgsysteem. Hierin staan o.a.:
- Roosters
- Cijfers en resultaten
- Huiswerk
- Aanwezigheid
Ouders/verzorgers krijgen aan het begin van het schooljaar inloggegevens en kunnen het systeem gebruiken om de voortgang van hun kind te volgen. We gebruiken daarnaast ook Leerbespreking.nl en Catwise voor begeleiding en digitale leermiddelen.
De bevorderingsnormen worden jaarlijks vastgesteld in samenspraak met de medezeggenschapsraad (MR). Ze zijn het hele schooljaar te vinden op onze website onder downloads
Tijdens hun schoolloopbaan krijgen leerlingen op De Havo Rotterdam intensieve begeleiding en ondersteuning. Wat ons uniek maakt, is dat iedere leerling een coach heeft en deel uitmaakt van een onderwijsteam dat hem of haar twee jaar lang begeleidt. Zo zorgen we dat iedere leerling écht in beeld is en snel de juiste hulp krijgt wanneer dat nodig is.
4.1 Coach en onderwijsteam
Elke leerling krijgt een vaste coach. De coach is het eerste aanspreekpunt voor leerling en ouder en begeleidt op sociaal-emotioneel vlak, bij studievaardigheden, aanwezigheid en loopbaanoriëntatie. Omdat onze coaches geen lesgevende taken hebben, kunnen zij zich volledig richten op de begeleiding van hun leerlingen.
Daarnaast werken docenten en coaches samen in een onderwijsteam. Dit team draagt gezamenlijk verantwoordelijkheid voor een vaste groep leerlingen en bespreekt regelmatig de voortgang. Zo ontstaat er samenhang tussen begeleiding en didactiek en kan er snel worden ingespeeld op vragen of problemen.
4.2 Ondersteuning op maat
Wanneer er extra ondersteuning nodig is, kijken coach, docenten en onderwijsteam samen naar passende hulp. Voor sommige leerlingen wordt een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) opgesteld. Mogelijke ondersteuning bestaat uit:
- Begeleiding bij dyslexie en dyscalculie (volgens protocol)
- Trainingen, zoals faalangstreductie of sociale vaardigheden
- Extra begeleiding bij studievaardigheden of persoonlijke ontwikkeling
- Doorverwijzing naar externe hulp waar nodig
We hebben een duidelijke aanpak tegen pesten. Vanuit ons motto “Heb respect voor de ander” treden we actief op. Er is een anti-pestcoördinator en een pestprotocol, dat beschikbaar is via de coördinator onderwijsondersteuning en onze website.
4.3 Loopbaanoriëntatie en begeleiding
Loopbaanoriëntatie is een vast onderdeel van ons onderwijs. De coach begeleidt leerlingen bij het ontdekken van hun kwaliteiten, interesses en toekomstmogelijkheden. Daarbij zijn stages, zoals de bliksemstage, een belangrijk onderdeel. Leerlingen krijgen ook ondersteuning van de decaan bij de keuze voor een vervolgopleiding.
4.4 Ouderbetrokkenheid
Goed onderwijs vraagt om samenwerking tussen school, leerling en ouders. Wij hechten veel waarde aan deze driehoek en rekenen op de betrokkenheid van ouders. Samen zorgen we dat leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ouders kunnen altijd bij ons terecht voor vragen of ondersteuning.
4.5 Leerling-Ouder-Coachgesprekken
Aan het begin van ieder schooljaar organiseert De Havo Rotterdam een informatieavond voor leerlingen en ouders. Tijdens deze avond krijgt u uitleg over ons onderwijs, de begeleiding en de praktische zaken rondom het schooljaar.
Daarnaast vinden er gedurende het schooljaar vier officiële Leerling-Ouder-Coachgesprekken plaats.
- Startgesprek – direct na de start van het schooljaar.
- Voortgangsgesprek – in december.
- Voortgangsgesprek – in maart.
- Voortgang + overdracht – aan het eind van het schooljaar.
Tijdens deze gesprekken staat de ontwikkeling van de leerling centraal. De leerling bereidt zich voor, presenteert zijn of haar resultaten en leerdoelen en maakt samen met de coach en ouders een actieplan voor de komende periode. Zo zorgen we ervoor dat de leerling steeds meer verantwoordelijkheid neemt voor het eigen leerproces en dat ouders goed betrokken blijven bij de voortgang.
4.6 Schoolondersteuningsteam
Wanneer extra zorg nodig is die niet binnen de begeleiding van coach of onderwijsteam kan worden geboden, wordt de leerling besproken in het SOT. Dit team bestaat uit deskundigen zoals de coördinator ondersteuning, schoolmaatschappelijk werker, verpleegkundige, psycholoog, logopedist en leerplichtambtenaar. Indien nodig worden andere specialisten betrokken. Voor overleg met externe instanties wordt altijd toestemming gevraagd aan ouders of – bij leerlingen vanaf 16 jaar – aan de leerling zelf. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld.
4.7 Samenwerkingsverband Koers VO
De Havo Rotterdam maakt gebruik van de expertise binnen Koers VO, een samenwerkingsverband van schoolbesturen in de regio Rotterdam. Samen zorgen we voor passend onderwijs en ondersteuning, zo dicht mogelijk bij huis. Het uitgangspunt van Koers VO is: “Samen werken aan een perspectiefrijke toekomst voor elke jongere.”
4.8 Team Toekomst
Naast de reguliere begeleiding werkt De Havo Rotterdam samen met Team Toekomst. Dit team ondersteunt gezinnen met langdurige en intensieve begeleiding om het sociale welzijn van het gezin te versterken. Door deze samenwerking zorgen we dat leerlingen niet alleen op school, maar ook thuis de juiste basis hebben om zich goed te kunnen ontwikkelen.
Om ervoor te zorgen dat iedereen zich veilig en prettig voelt op school, hanteren wij duidelijke gedragsregels. Deze gelden voor alle leerlingen en vormen de basis voor een goede sfeer en een leeromgeving waarin iedereen zich kan ontwikkelen.
5.1 Dos & Don’ts
Dos
- Kom op tijd.
- Gedraag je respectvol in woord en daad.
- Eet in de aula.
- Studeer en overleg in lokaal 2.17 en houd het rustig.
- Laat je jas en telefoon in de kluis.
- Neem schoolspullen mee naar school.
Don’ts
- Ongeoorloofd afwezig zijn.
- Hoofddeksel dragen (behalve een hoofddoek).
- Te laat komen zonder briefje.
- Jas of telefoon gebruiken in gangen of lokalen (inleveren en ophalen om 17.00 uur).
5.2 Leerlingenstatuut
In het leerlingenstatuut staan de rechten en plichten van leerlingen beschreven. Het statuut wordt, op voorstel van de medezeggenschapsraad, vastgesteld door het schoolbestuur voor een periode van twee schooljaren. Het leerlingenstatuut is van toepassing op alle schoolactiviteiten, zowel binnen als buiten het schoolgebouw en schoolterrein. Het geldt voor alle leerlingen, ouders, personeelsleden, schoolleiding en het bestuur.
U kunt het leerlingenstatuut vinden op de website van de school. Ook ligt er een exemplaar ter inzage bij de administratie.
Overtreding van regels
Als een leerling een regel overtreedt, kan dit leiden tot een maatregel. Dit kan bijvoorbeeld inhouden:
- Extra tijd besteden op school (bijvoorbeeld inhalen),
- Extra opdrachten maken,
- Helpen met opruimen.
Niet eens met de sanctie? Vindt uw kind dat een sanctie onterecht is? Dan kan hij of zij dit bespreken met de docent. Als dit gesprek niet tot een oplossing leidt, kan de coach helpen als bemiddelaar.
In ernstige gevallen kan een leerling worden geschorst:
- Intern: De leerling volgt tijdelijk apart onderwijs binnen de school.
- Extern: De leerling mag tijdelijk niet op school komen.
In beide gevallen worden de ouders uitgenodigd voor een gesprek. Bij een schorsing van meer dan één dag wordt ook melding gedaan bij de onderwijsinspectie en de leerplichtambtenaar. In het uiterste geval kan de school overgaan tot verwijdering van de leerling.
5.3 Kleding
Op school verwachten we dat leerlingen zich passend kleden. Vrijetijdskleding past niet altijd bij een leeromgeving. Gepaste kleding betekent bijvoorbeeld:
- Geen afgezakte broeken,
- Geen kleding met kwetsende of opruiende teksten,
- Geen extreem korte broeken of minimaal bedekkende topjes of hemdjes,
- Geen teenslippers.
Leerlingen die niet gepast gekleed zijn, kunnen naar huis gestuurd worden om zich om te kleden. De school neemt altijd contact op met een van de ouders/verzorgers.
Niet toegestaan:
- Gezichtsbedekkende kleding (omdat dit communicatie en veiligheid belemmert),
- Petten en andere hoofddeksels (met uitzondering van een hoofddoek),
5.4 Gymlessen
Tijdens de gymlessen dragen leerlingen sportkleding en binnenschoenen die geen strepen achterlaten. Losse kleding, sieraden en hoofddoeken die niet geschikt zijn voor sport zijn niet toegestaan. Een sporthoofddoek mag wel.
5.5 Gedrag bij buitenschoolse activiteiten
Bij excursies, schoolreizen, feesten en andere buitenschoolse activiteiten gelden dezelfde gedragsregels als op school. Leerlingen worden geacht zich netjes en verantwoordelijk te gedragen. Bij wangedrag worden ouders geïnformeerd en kan de leerling direct worden uitgesloten van deelname aan de activiteit of aan toekomstige activiteiten.
5.6 Buitengewoon verlof
Minder dan 10 dagen
Bij bijzondere gebeurtenissen, zoals een huwelijk of geboorte in de familie, kan buitengewoon verlof worden aangevraagd. Dit moet minimaal zes weken van tevoren schriftelijk worden ingediend. Het aanvraagformulier is verkrijgbaar bij de coach of via de website. Ook voor religieuze feestdagen is één dag verlof mogelijk, mits dit uiterlijk twee dagen vooraf wordt aangevraagd.
Meer dan 10 dagen
De school mag geen verlof van meer dan tien dagen verlenen. Ouders moeten hiervoor zelf een aanvraag doen bij de leerplichtambtenaar van de gemeente Rotterdam.
Bij ongeoorloofd verzuim is de school verplicht dit te melden bij de leerplichtambtenaar.
7.1 Medezeggenschapsraad (MR)
Ouders kunnen meepraten en meebeslissen over het beleid van de school via de MR. Deze raad bestaat uit personeelsleden, ouders en soms ook leerlingen. De vergaderingen zijn meestal openbaar.
Interesse? Neem contact op met de heer H. Mazroui via 010-4771944 of hmazroui@lmc-vo.nl.
7.2 Leerlingenraad
Er is een actieve leerlingenraad op De Havo Rotterdam. De raad denkt mee over schoolzaken en organiseert activiteiten samen met het team. Leerlingen leren in de raad hoe ze hun stem kunnen laten horen, hoe ze overleggen en samenwerken, en dragen zo bij aan een positieve en betrokken schoolgemeenschap.
7.3 Stichting Meedoen Rotterdam
Heeft u moeite om schoolkosten of buitenschoolse activiteiten te betalen? Stichting Meedoen helpt gezinnen met een krappe beurs. Voor kinderen tot 18 jaar.
Spreekuur: dinsdag en donderdag van 10.00–12.00 uur.
Meer info: www.stichtingmeedoen.nl/rotterdam of bel 010 - 240 01 89.
7.4 Vrijwillige ouderbijdrage
De ouderbijdrage is vrijwillig. Leerlingen worden nooit uitgesloten van activiteiten als deze niet betaald is. Met de mentor en/of schoolleiding wordt dan naar een oplossing gezocht. Niet educatieve activiteiten zijn niet verplicht, worden apart gefactureerd en vinden alleen doorgang bij voldoende deelname.
7.5 Kluisjes
Alle leerlingen van De Havo Rotterdam krijgen een kluisje om hun jas en waardevolle spullen veilig op te bergen. De school is niet aansprakelijk voor diefstal of schade. Als dat nodig is, kan de schoolleiding kluisjes controleren.
7.6 Sponsorbeleid
Soms ontvangt de school steun van sponsors in de vorm van geld, producten of diensten. Dit helpt ons om extra voorzieningen mogelijk te maken, zoals nieuwe materialen, apparatuur of het verbeteren van schoolruimtes.
We gaan hier altijd zorgvuldig mee om. De school accepteert alleen sponsoring als het past bij onze visie op goed onderwijs en de veiligheid en gezondheid van leerlingen niet in het geding komen.
Belangrijke uitgangspunten bij sponsoring:
Sponsoring mag nooit invloed hebben op wat en hoe er lesgegeven wordt.
Er mag geen reclame in het lesmateriaal voorkomen.
Sponsoring mag niet leiden tot ongewenst, ongezond of gevaarlijk gedrag.
De school moet altijd onafhankelijk, betrouwbaar en geloofwaardig blijven.
Er wordt geen sponsoring geaccepteerd die de identiteit of waarden van de school schaadt.
De schoolleiding is verantwoordelijk voor een zorgvuldige afweging en zorgt ervoor dat gemaakte afspraken met sponsors worden nagekomen. Ook wordt negatieve publiciteit voorkomen.
8.1 Klachtenregeling
Heeft u een klacht? Bespreek dit eerst met de coach van uw kind. Gaat het om een medewerker, probeer dan eerst samen tot een oplossing te komen. Lukt dat niet, neem dan contact op met de directie: mevr. F. Tettelaar f.tettelaar@saro.org of 010-4771944
Wordt de klacht niet naar tevredenheid afgehandeld, dan kunt u zich richten tot het bestuur van SARO (Postbus 3081, 3003 AB Rotterdam). info@saro.org
Als laatste stap kunt u een klacht indienen bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) in Utrecht:
Postbus 85191, 3508 AD Utrecht.
Examenklacht?
Bij onregelmatigheden tijdens examens kan een leerling in beroep gaan bij de Commissie van Beroep van SARO: Postbus 315, 3000 AH Rotterdam.
Bij ernstige klachten (zoals intimidatie, geweld of discriminatie) kunt u terecht bij een vertrouwenspersoon.
Op het RDC zijn dat mevr. I. Huijser en dhr. J. Ranzijn, beide zijn bereikbaar op telefoonnummer
010-4771944
School overstijgend namens het bestuur van SARO zijn dat:
Mevr. J. Smulders
Mevr. F. Noordpool,
Mevr. E. Yilmaz
Dhr. A. Nouwen
De vertrouwenspersonen zijn op werkdagen bereikbaar via de Vertrouwenspersoon-lijn: 088-5628687.
U kunt ook contact opnemen met de Vertrouwensinspectie van de Onderwijsinspectie:
Telefoon: 0900 – 111 3 111
Website: www.onderwijsinspectie.nl
8.3 Verlies & gevonden voorwerpen
Leerlingen zijn zelf verantwoordelijk voor hun spullen. Verlies? Meld dit bij de mentor of teamleider. Gevonden spullen? Lever ze in bij de conciërge of receptie.
8.4 Aansprakelijkheid
De school is niet aansprakelijk voor schade, verlies of diefstal van eigendommen. Diefstal moet direct bij de schoolleiding gemeld worden. Ouders wordt aangeraden altijd aangifte te doen.
Aansprakelijkheidsverzekering: dekt schade veroorzaakt door onrechtmatig handelen. Leerlingen (en ouders) blijven zelf verantwoordelijk voor hun gedrag. Een eigen WA-verzekering is belangrijk.
Schoolongevallenverzekering: dekt letselschade tijdens schooluren en schoolactiviteiten. Geen dekking voor schade aan spullen.
Schoolgroepsreisverzekering: geldig bij schoolreizen (ook buitenland). Dekking is beperkt; ouders kunnen zelf extra verzekeren.
De polisvoorwaarden liggen ter inzage op school.
8.6 Ontruimings- en veiligheidsplan
Bij calamiteiten wordt er gehandeld volgens het veiligheidsplan. BHV’ers en EHBO’ers zijn opgeleid en oefenen jaarlijks. Het plan is op te vragen bij de directie.
Het RDC kent twee veiligheidsfunctionarissen:
Dhr. J. Ranzijn en dhr. M. Heins, beide bereikbaar op telefoonnummer 010-4771944
8.7 Cameratoezicht
Op school en het schoolplein is cameratoezicht. Dit is vastgelegd in een protocol dat op school in te zien is.
8.8 Social media
Op DHR geldt de EIC-regeling voor veilig en verantwoord gebruik van elektronische communicatie. Zie: EIC-regeling
Pesten is onacceptabel. We willen een school zijn waar iedereen zich veilig voelt. Onze aanpak:
Meldt pesten altijd bij school.
Anti-pestcoördinator: dhr. N. Voois
Wat verstaan we onder pesten?
Pesten is herhaald, gericht gedrag waarbij één leerling structureel het mikpunt is. Het gaat vaak om een machtsverschil. Plagen gebeurt incidenteel, pesten is structureel en schadelijk.
- Hulp aan de gepeste leerling
- Aanpak van de pester(s)
- Betrekken van ouders
- Werken met de klas
- Aandacht en verantwoordelijkheid vanuit schoolteam
Het volledige anti-pestprotocol staat op de website.
8.10 Portretrecht
Bij inschrijving vragen we toestemming voor het gebruik van foto’s van leerlingen op schoolkanalen. De toestemming / intrekking kunt u ten aller tijde zelf in Magister wijzigen.
Het RDC handelt volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG)
Ouders/verzorgers/leerlingen hebben het recht op inzage in opgeslagen en verwerkte gegevens. Voor inzage kunt u contact opnemen met de locatiedirecteur dhr. M. Meily